سلول درمانی
شماره: 4032
1392/08/25 - 12:31
بیماری های پوستی با سلول درمانی درمان می شوند

قدمت استفاده از سلول های بنيادی برای درمان بيماری ها به حدود 50 سال پيش باز می گردد كه با روش پيوند از مغز استخوان انجام شد. استفاده از سلول درمانی در بيماری های پوست حدود 4 سال پيش در مركز سلول درمانی رويان بر روی بيماری ويتيليگو(لک و پيس – پيسی و يا برص) آغاز شد و با بازخورد بسیار خوبی همراه بود. كلينيک پوست رويان طرحهای تحقيقاتی بسیاری برای درمان اسكار ناشی از سوختگی قديمی ، بيماری سالک و و در نهايت ريزش مو در دست انجام دارد و امید می رود در آینده ای نه چندان دور شاهد درمان سرطان پوست نیز نیز باشیم.


 سرطان پوست و تشخیص آن
سرطان پوست( skin cancer ) ، متداول‌ترين نوع سرطان به شمار می رود و یکی از مهم‌ترین دلایلی که افراد به آن مبتلا می‌شوند، قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش خورشید است. شیوع سرطان پوست با سرعت فراوانی در حال افزایش است و پس از سرطان ریه، دومین دلیل مرگ انسان‌ها به شمار می آید. ابتلا به سرطان پوست دلایل متفاوتی دارد و زمینه ژنتیکی بیماری سرطان، شکنندگی DNA ، داشتن نقص ژنتیکی و نقص در کروموزوم‌ها احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. در گذشته شیوع سرطان پوست، ازسن ۱۶ سال به بالا بیشتر مشاهده می‌شد اما در حال حاضر به دلایل ناشناخته شیوع این بیماری در کودکان نیز مشاهده می‌شود. نازک شدن لایه اوزن و تغییرات جوی می‌تواند زمینه را برای ایجاد انواع سرطان‌ها از جمله پوست در کودکان افزایش دهد. زخمی که روی پوست ایجاد شود و به درستی درمان نشود  و درمانش بیش از ۳ یا ۴ ماه طول بکشد می تواند زنگ هشداری برای فرد مبتلا باشد. لکه یا جوش که اندازه و ظاهرش عوض می شود، خونریزی می کند و یا حساسیتش تغییر می کند و همه زخم هایی که نامتقارن باشند،لبه های نامنظم،رنگ غیر یکدست،قطر بیش از ۶ میلی متر که افزایش هم بیابد،جوشی که ظاهر، اندازه و رنگ آن تغییر کند یا ناهموار و زمخت شود،اینها نشانه هایی هستند که باید فوراً فرد مبتلا با مشاهده آنها بی معطلی به پزشک مراجعه کند.
درمان سرطان پوست
در سرطان پوست بسته به مرحله سرطان، نوع،اندازه و محل قرار گرفتن تومور و حال عمومی بیمار نوع درمان انتخاب می شود. جراحی، شیمی درمانی،پرتودرمانی و درمان فوتودینامیک از درمان های رایج برای این نوع سرطان است. اما این راه‌های درمانی زمانی موثرند و بیماری را کامل از بین می برند که بیمار دچار عفونت نشود و به موقع بیماری تشخیص داده شود. در شیوه جراحی ابتدا لایه‌ای نازک از بافت سرطانی برداشته می‌شود پس از آن لایه نازک دوم را از بافت برمی‌دارند و آن را زیر میکروسکوپ نگاه می‌کنند تا ببینند آیا حاوی سلول‌های سرطانی است. این عمل آنقدر تکرار می شود تا اینکه در بافتی که در زیر میکروسکوپ بررسی می‌شود هیچ سلول سرطانی وجود نداشته باشد. از این نوع جراحی به این منظور انجام می‌شود که کم‌ترین میزان ممکن از بافت نرمال از بدن برداشته شود، و در جراحی سرطان پوست صورت اغلب این نوع جراحی استفاده می‌کنند. در پرتودرمانی از اشعه - X پر انرژی، یا دیگر انواع تشعشعات، برای کشتن سلول‌های سرطانی یا جلوگیری از رشد آنها استفاده می‌شود. در شیمی‌درمانی از داروهایی برای متوقف کردن رشد سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود، به این صورت که این داروها سلول‌های سرطانی را می‌کشند یا مانع از تقسیم سلولی آنها می‌شوند. اما در درمان فوتودینامیک از یک دارو و نوعی خاص از نور لیزر برای کشتن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. در این نوع درمان، دارویی را به داخل سیاهرگی تزریق می‌کنند که این دارو، تا زمانی‌که در معرض نور قرار نگیرد، فعال نمی‌شود. در سرطان پوست، نور لیزر را بر روی پوست می‌تابانند و دارو فعال می‌شود و سلول‌های‌های سرطانی را می‌کشد. در درمان فوتودینامیک صدمه اندکی به بافت‌های سالم وارد می‌شود.
سرطان پوست و تغذیه
افراد مبتلا به سرطان پوست باید رژیم غذایی سرشار از سبزی، ميوه و فرآورده های غلات را انتخاب كنند. این افراد باید غذاهایی با ميزان چربی متعادل را انتخاب و اسيدهای چرب اشباع شده و كلسترول آن را كنترل كنند ومنابع خوب اسيدهای چرب امگا-3 مانند سالمون، ماهی تن، شاه ماهی و ساردين را در رژيم خود بگنجانند. همچنین افراد مبتلا به سرطان پوست نباید شکر و تنقلات شیرین را مصرف کنند و مصرف غذاهای شور و نمک را باید محدود کنند. مصرف غذاهای غنی از فیبر برای این دسته از افراد ضروری است. بیماران مبتلا به سرطان پوست باید مصرف غذاهای نمک سود شده، دودی شده، و غذاهای حاوی نيترات(انواع سوسیس و کالباس) را برای حفظ سلامتی خود كاهش دهند.

پایان مطلب/
 

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved